Nederlandse winkelstraten worden in hoog tempo internationaler

16-06-2017 -

Hoewel er op de Nederlandse retailmarkt nog altijd een sterke dominantie is van typisch Nederlandse ketens is er een forse toename van internationale retailconcepten. Dat blijkt uit het Retailrapport van Cushman & Wakefield.

Nederland staat goed gepositioneerd op de ranglijst van vestigingslocaties voor internationale retailers door de interessante winkelhuurprijzen, koopkrachtige consumenten en de goede reputatie van levendige winkelsteden en winkelgebieden (in Europese context).

Buitenlandse retailers
De komst van internationale concepten naar Nederland is in de afgelopen jaren exponentieel groot met de komst en uitbreiding van concepten zoals TK Maxx, Primark, Zara, H&M, JD Sports en Hudson's Bay Company. Het aantal winkels van buitenlandse retailers steeg in de periode 2005 tot 2016 met 60% bij een daling van het aantal Nederlandse winkels met 16%. Uitgedrukt in vierkante meters winkelvloer blijkt de internationalisering zelfs meer dan te zijn verdubbeld (+161%) bij een daling van 20% onder nationale retailers.

Het rapport toont aan dat internationale toetreders vooral actief zijn in een beperkt aantal branches: kleding, schoenen, sieraden, huishoudelijke en luxe artikelen. Branches die het minst vatbaar zijn voor online winkelen. Onder Nederlandse retailers nam het aantal verkooppunten toe in de branches Auto´s en Fietsen, Persoonlijke verzorging en Levensmiddelen. In de branche Kleding en Mode is het aantal vierkante meters winkelvloer van internationale retailers sinds 2010 met circa 150.000 m² toegenomen terwijl dit onder Nederlandse retailers is gedaald met ruim 50.000 m².

Internationalisering in de grote steden
In de 23 grootste winkelsteden in Nederland is de internationaliseringstrend goed zichtbaar hoewel er in steden onderling grote verschillen zijn. De internationalisering is het grootst in de steden Amsterdam (circa 100.000 m²), Den Haag (circa 55.000 m²), Rotterdam (circa 50.000 m²) en Utrecht (circa 49.000 m²), waarbij de toename in Utrecht het grootst was met meer dan een verdubbeling van het aantal winkelvloermeters van buitenlandse formules in 2016 ten opzichte van 2015.